Σε μια εποχή που το ίντερνετ έχει καταργήσει τις αποστάσειςκαι που τα social media είναι μια σοβαρή προέκταση της εικόνας και του εαυτού μας, είναι φυσικό αυτά τα δυο να επηρεάζουν και να καθορίζουν τόσο την επαγγελματική μας εικόνα όσο και το εργασιακό μας παρόν και μέλλον. Αν και η πιο σοβαρή πλατφόρμα επαγγελματικής δικτύωσης είναι το LinkedIn, ωστόσο πολλές έρευνες δείχνουν ότι το facebook παίζει κι αυτό σπουδαίο ρόλο στο πως κάποιος θα αναζητήσει δουλειά.
Η εταιρία Jobvite έκανε έρευνα στις αρχές του 2015 για τη χρήση των social media στην αναζήτηση εργασίας στις ΗΠΑ και ανακάλυψε ότι το 67% χρησιμοποιούσε το facebook για να βρει εργασία σε σύγκριση με το 40% που χρησιμοποιούσε το LinkedIn. Σημαντικό ήταν το ποσοστό και όσων αναζητούσαν εργαζομένους για εταιρίες που χρησιμοποιούσαν το facebook για να βρουν εργαζομένους. Πολλοί πιθανοί εργοδότες, πριν προσλάβουν κάποιον δε θα αντισταθούν στον πειρασμό να δουν το προφίλ στο facebook του υποψηφίου εργαζόμενού τους. Η ματιά που θα ρίξουν μπορεί να είναι καθοριστική για την απόφαση που θα πάρουν.
Πόσο, όμως, μετράει το προφίλ που έχουμε σε ένακοινωνικό μέσο όπως το facebook για να κριθεί αν μπορούμε να ανταποκριθούμε σε μια θέση εργασίας; Το 2012, το «Journal of Applied Social Psychology», δημοσίευσε μια έρευνα που έδειχνε ότι αρκούσε σε ειδικούς να μελετήσουν για 10 λεπτά το προφίλ ενός υποψηφίου για μια θέση εργασίας για να προβλέψουν σε σημαντικό βαθμό την επιτυχία του σε αυτήν τη θέση εργασίας ή όχι.
Άλλη έρευνα απέδειξε ότι όσοι έχουν λίγους αλλά στενούς φίλους στο facebook είχαν και μεγαλύτερη πιθανότητα να βρουν εργασία από όσους είχαν μεγαλύτερο κύκλο φίλων με τους οποίους όμως δεν είχαν συχνή και στενή επικοινωνία. Το συμπέρασμα της έρευνας απέδειξε ότι η ανάπτυξη και η μέριμνα για έναν μικρό, αλλά στενό, κύκλο φίλων και γνωστών στο facebook έφερνε περισσότερες ευκαιρίες εργασίας. Τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν ότι η δύναμη του facebook είναι υπολογίσιμη στην αναζήτηση εργασίας.
Ο καθένας έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει το προφίλ του στα socialmediaόπως ο ίδιος θέλει. Είναι ελεύθερος να πει τις απόψεις του και να δημοσιεύσει ή να μοιραστεί δημόσια όσα ο ίδιοςπιστεύει ότι τον εκφράζουν. Αυτό όμως πρέπει να συνοδεύεται και από την αναγκαία περίσκεψη ότι αυτό που παρουσιάζουμε δημόσια, κρίνεται κι από τους άλλους. Αν θέλουμε να μοιραζόμαστε δημόσια κάτι θα πρέπει να αναλαμβάνουμε και την ευθύνη να το υπερασπιστούμε και να γνωρίζουμε καλά ότι σε κάποιους θα αρέσει και σε άλλους όχι. Στην περίπτωση μας, θα πρέπει να αναγνωρίζουμε ότι η δημόσια κοινωνική μας «περσόνα» μπορεί και να κριθεί και από όποιον θελήσει να αποφασίσει αν είμαστε κατάλληλοι για μια θέση στην εταιρία του. Είναι δική μας επιλογή και ως τέτοια πρέπει να την αναλάβουμε.
Τι θα πρέπει όμως να προσέξει κάποιος που θέλει να αξιοποιήσει τη δημοφιλία του facebook για να αναζητήσει εργασία; Θα δούμε κάποια βασικά πράγματα που πρέπει να κάνει κάποιος που αναζητά εργασία αν θέλει να χρησιμοποιήσει την επιρροή του facebook για να βρει δουλειά.
Συμπληρώστε το προφίλ σας:
Οι περισσότεροι βαριούνται να συμπληρώσουν ως το τέλος τα στοιχεία για το προφίλ τους. Αυτό, όμως, έχει δύο αρνητικά.
- Αν κάποιος, πιθανός εργοδότης σας, δει το προφίλ σας, θα αποθαρρυνθεί αν δει ότι έχετε μικρή ή και καθόλου επαγγελματική εμπειρία.
- Θα χάσετε την ευκαιρία να είστε… googlοποιήσιμος, δηλαδή θα χάσετε την ευκαιρία να ανακαλύψει η google τα στοιχεία από την επαγγελματική σας διαδρομή και να τα εντάξει στις βάσεις δεδομένων της.
Τα 5 ιδανικά χαρακτηριστικά:
Σύμφωνα με τους ειδικούς αν κάποιος θέλει να βρει δουλειά πρέπει στο προφίλ του να φαίνονται 5 βασικά χαρακτηριστικά:
- Ευσυνειδησία
- Δημοσιεύσεις με οργάνωση, κρίση και συνέπεια
- Συναισθηματική σταθερότητα
- Όχι κυκλοθυμικές δημοσιεύσεις, εξάρσεις χαράς που ακολουθούν γκρίνια και κατάθλιψη
- Καλή διάθεση
- Όχι επιθετικά και ενοχλητικά σχόλια σε δημοσιεύσεις άλλων
- Εξωστρέφεια
- Ανταπόκριση στα σχόλια και στις δημοσιεύσεις των φίλων
- Άνοιγμα στο νέο και πάθος για τη ζωή
- Σχόλια και όρεξη για νέα βιβλία, ταινίες, κινήσεις, κοινωνικές δράσεις, κ.α.
Τι θα πρέπει να προσέχετε κατά τη δραστηριότητά σας στο Facebook;
- Αποφύγετε σχόλια που δείχνουν μισαλλοδοξία, ρατσισμό, σεξισμό.
- Βγάλτε τις ετικέτες που έχετε βάλει εσείς ή οι φίλοι σας σε φωτογραφίες σας που δεν σας κολακεύουν. Ελέγξτε τις ρυθμίσεις ιδιωτικότητας των άλμπουμ φωτογραφιών σας.
- Κοιτάζετε τον τοίχο σας και διαγράψτε ή αποκρύψτε σχόλια φίλων σας που μπορεί να είναι ανόητα ή άκομψα.
- Κοιτάξτε ποιες εφαρμογές έχετε εγκαταστήσει και ποιες σελίδες δηλώνετε ότι σας αρέσουν. Αφαιρέστε αυτές που μπορεί να προσβάλλουν την εικόνα σας.
- Να σιγουρευτείτε ότι μόνο οι φίλοι σας βλέπουν τις φωτογραφίες σας, τις πολιτικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις σας, τις δημοσιεύσεις σας.
- Κάντε like σε σελίδες που αφορούν αυτά που σας ενδιαφέρουν επαγγελματικά.
- Βρείτε τους ανθρώπους - κλειδιά στην εταιρία που σας ενδιαφέρει και συνδεθείτε μαζί τους σε όσα δίκτυα είναι και αυτοί.
- Αναφέρετε συχνά για το τι θέση εργασίας αναζητάτε στην ενημέρωση της κατάστασής σας, ζητώντας ευγενικά τους φίλους σας να σας ενημερώσουν για οτιδήποτε πέσει στην αντίληψή τους.
- Επιλέγετε με προσοχή τις ομάδες στις οποίες κάνετε εγγραφή. Εγγραφείτε σε ομάδες που είναι πιο κοντά στα δικά σας επαγγελματικά ενδιαφέροντα και επισκεφτείτε τις συχνά κάνοντας και δημοσιεύσεις.
- Χρησιμοποιείστε και άλλα κοινωνικά δίκτυα και αφήστε το αυτό να φανεί και στο Facebook.
- Ελέγξτε το πώς φαίνεται το προφίλ σας δημόσια.
Μια σημαντική συμβουλή είναι να κάνετε συχνές δημοσιεύσεις για θέματα που αφορούν το εργασιακό - επαγγελματικό σας ενδιαφέρον. Οι δημοσιεύσεις αυτές θα αποδείξουν ότι έχετε σοβαρή δέσμευση για το επαγγελματικό τομέα της ζωής σας και επίσης θα βοηθήσουν να θυμούνται συχνά οι φίλοι σας στο facebook ποιος είναι ο επαγγελματικός σας προσανατολισμός.
Αν δεν θέλετε όμως να «βομβαρδίσετε» όλους τους υπόλοιπους συγγενείς και φίλους με τέτοιες επαγγελματικές αναρτήσεις μπορείτε να τις κάνετε να φαίνονται μόνο στους φίλους που εσείς κρίνετε ότι πρέπει να τις βλέπουν. Μπορεί να γίνει αυτό; Ναι, μπορεί με τις εξειδικευμένες λίστες φίλων.
Τι είναι οι «εξειδικευμένες λίστες φίλων» και πώς μπορώ να τις δημιουργήσω;
Ανοίξτε τη σελίδα των φίλων σας, πηγαίνετε σε έναν, έναν από αυτούς που έχετε συνεργαστεί επαγγελματικά και κλικάρετε στο προφίλ του, στο βελάκι δίπλα στο «φίλοι». Στο μενού που θα σας ανοίξει επιλέξτε «Προσθήκη σε άλλη λίστα» και εκεί θα γράψετε τη λέξη επαγγελματίες (ή όποια λέξη θέλετε εσείς) και μετά πατήστε «enter». Εάν το έχετε κάνει σωστά τότε θα έχει προστεθεί η λέξη ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ και ο φίλος σας θα είναι επιλεγμένος σε αυτήν τη λίστα. Κάντε το ίδιο για κάθε έναν φίλο που έχετε. Πηγαίνετε στο προφίλ του, κλικάρετε πάλι στο βελάκι δίπλα στο «Φίλοι», επιλέξτε «Προσθήκη σε άλλη λίστα» και κλικάρετε στο όνομα της νέας λίστας που έχετε κάνει.
Πλέον μπορείτε να κάνετε δημοσιεύσεις που να μπορούν να δουν μόνο όσοι έχετε εντάξει στη λίστα επαγγελματίες.
Πώς μπορείτε να το κάνετε αυτό; Όταν πηγαίνετε στο πεδίο όπου θέλετε να κάνετε μια δημοσίευση βάλτε αυτό που θέλετε να δημοσιευτεί αλλά μην πατήσετε άμεσα τη «Δημοσίευση». Ανοίξτε το βελάκι από το μενού της επιλογής «Δημόσια» (βρίσκεται αριστερά από το «Δημοσίευση») και από τις επιλογές που θα ανοίξουν κλικάρετε στο «Περισσότερες επιλογές». Θα σας ανοίξει ένα άλλο μενού όπου θα μπορείτε να επιλέξετε τη λίστα «επαγγελματίες» (προσοχή, αν δεν εμφανιστεί η λίστα κάντε ανανέωση στη σελίδα του Facebook και δοκιμάστε πάλι). Τώρα πλέον μπορείτε να δημοσιεύετε επιλεγμένα τις αναρτήσεις που θέλετε να δούνε μόνο συγκεκριμένα άτομα.
Η κοινωνική μας συμπεριφορά στα Social Media είναι μέρος της δημόσιας εικόνας μας. Μπορούμε, όπως είδαμε, να φερθούμε με μεγαλύτερη φρόνηση και διακριτικότητα και αυτό σε τελική ανάλυση να γίνει ένα πολύτιμο εργαλείο για την εύρεση μιας θέσης εργασίας.
Σάκης Κουκουβής
Συνεργάτης του Seminaria.pro: Workshops και σεμινάρια ψηφιακής επιμόρφωσης και παραγωγικότητας