Σίγουρα, μια συνέντευξη εργασίας είναι μια διαδικασία που μας γεμίζει με άγχος, ιδιαίτερα αν πρόκειται για έναν ρόλο που τον επιθυμούμε διακαώς. Πολλές φορές όμως, πάνω στην προετοιμασία και στη λαχτάρα μας για μια θέση, ξεχνάμε πως η διαδικασία της συνέντευξης είναι μια διαδικασία διπλής κατευθύνσεως.
Ακόμα και αν θέλουμε να εντυπωσιάσουμε τον άνθρωπο που μας παίρνει τη συνέντευξη ώστε να μας επιλέξει, πρέπει να διερευνήσουμε από την αρχή αν πραγματικά μας ενδιαφέρει η θέση εργασίας που μας προτείνουν.
Η προσοχή μας σε ορισμένα σημεία κατά τη διάρκεια της συνέντευξης μπορεί να μας αποκαλύψει πολλά στοιχεία για τη μελλοντική εργασία και το περιβάλλον και να μας γλιτώσει από καταστάσεις, που θα θέλαμε να αποφύγουμε.
Τα σημεία αυτά στα οποία θα πρέπει να επιστήσουμε την προσοχή μας είναι τα εξής:
1. Ο υπεύθυνος συνέντευξης είναι αργοπορημένος
Η καθυστέρηση σε ένα ραντεβού δεν είναι μόνο δείγμα ασέβειας, αλλά δημιουργεί και άσχημη εικόνα για την επιχείρηση. Σίγουρα σε μια ημέρα εργασίας συμβαίνουν και απρόοπτα, αλλά τις περισσότερες φορές οι συνεντεύξεις εργασίας κανονίζονται σε ημέρες και ώρες που ο υπεύθυνος της συνέντευξης μπορεί να διαθέσει 15 λεπτά τουλάχιστον για να προετοιμαστεί. Σε περίπτωση καθυστέρησης θα πρέπει να υπάρχει κάποιος σοβαρός λόγος και να μας δώσει την απαραίτητη δικαιολογία. Σίγουρα, δε θα θέλαμε να δουλέψουμε για κάποιον που δε σέβεται το χρόνο μας.
2. Ο υπεύθυνος συνέντευξης μιλάει άσχημα για προηγούμενο εργαζόμενό του
Ο υπεύθυνος συνέντευξης θα περιγράψει το σχεδιάγραμμα της εταιρίας και τους ρόλους των υπαλλήλων με τους οποίους θα έρθουμε σε επαφή. Πρέπει να προσέξουμε όμως τον υπεύθυνο προσλήψεων που θα αρχίσει να κακολογεί έναν εργαζόμενο, που αποχώρησε πρόσφατα από την εταιρία, τη θέση του οποίου θα κληθούμε να αναλάβουμε ή ακόμα χειρότερα, τον προϊστάμενό του. Όταν κάποιος είναι αρνητικός απέναντι σε κάτι, είναι σημάδι ότι δεν είναι ευχαριστημένος, αλλά σε κάθε περίπτωση η αρνητική συμπεριφορά ενδεχομένως να χαλάσει το κλίμα στο χώρο της εργασίας μας και να δημιουργήσει πρόβλημα στην καθημερινότητά μας.
3. Ο υπεύθυνος προσλήψεων δεν έχει διαβάσει το βιογραφικό μας σημείωμα
Πολλές φορές ο υπεύθυνος προσλήψεων έχει πολλές συνεντεύξεις κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά και πολλές υποχρεώσεις. Έτσι, είναι πολύ δύσκολο να αφιερώσει αρκετό χρόνο σε κάθε βιογραφικό ξεχωριστά. Αυτό είναι αρκετά κατανοητό. Από την άλλη όμως, το να μας δείξει ότι η πρώτη φορά που ασχολείται μαζί μας και διαβάζει το βιογραφικό μας σημείωμα είναι κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, είναι κάτι αρνητικό. Σημαίνει ότι δεν ασχολήθηκε μαζί μας όσο έπρεπε και είναι αμφίβολο ότι θα το κάνει, όταν μας προσλάβει.
4. Ο μελλοντικός εργοδότης μας δεν μπορεί να περιγράψει ξεκάθαρα τις λεπτομέρειες της θέσης μας
Σύμφωνα με τον DavidLewis, σύμβουλο Ανθρώπινου Δυναμικού στην εταιρία Norwalk, Conn: «Για να διαπιστώσετε εάν έχετε καταλάβει τις αρμοδιότητες του ρόλου που θα αναλάβετε, προσπαθήστε να συζητήσετε για αυτές με τους φίλους και την οικογένειά σας μετά τη συνέντευξη. Αν δυσκολεύεστε, αυτό θα πρέπει να σας εγείρει αμφιβολίες. Πολλές φορές, οι ιδιοκτήτες εταιριών, που κάνουν οι ίδιοι τη συνέντευξη εργασίας, ψάχνουν να βρουν ένα άτομο που θα ταιριάξει απόλυτα με την εταιρία τους, αλλά δεν είναι αρκετά ξεκάθαροι και σίγουροι για το ποιες θα είναι οι αρμοδιότητές του. Θα σπαταλήσουν όλο το χρόνο της συνέντευξης μιλώντας για την εταιρία, το περιβάλλον και την κουλτούρα της εταιρίας, αλλά όχι στο τι ακριβώς θα αναλάβετε να κάνετε».
Σύμφωνα πάλι με τον Lewis, οι υποψήφιοι δεν πρέπει να φοβούνται να πουν τη γνώμη τους και να ζητήσουν διευκρινήσεις για τις επιμέρους λεπτομέρειες της θέσης. Πολλές φορές, οι υποψήφιοι φοβούνται να συμπεριφερθούν με αυτόν τον τρόπο, γιατί πιστεύουν ότι θα χάσουν την ευκαιρία να κάνουν τον άνθρωπο που έχουν απέναντί τους να τους συμπαθήσει και ότι θα φέρουν σε δύσκολη θέση τον υπεύθυνο. Παρ’ όλα αυτά, η συμβουλή μας είναι να ρωτήσετε ευθέως ποιες θα είναι οι αρμοδιότητές σας ή ακόμα καλύτερα να κάνετε την εξής ερώτηση: «Πώς αξιολογείτε την επιτυχία στη συγκεκριμένη θέση;». Με αυτή την ερώτηση, δείχνετε ταυτόχρονα ότι είστε ένα άτομο που δε θέλει απλά να δουλέψει, αλλά ότι είστε φιλόδοξοι και ότι σας αρέσει να δουλεύετε με συγκεκριμένους στόχους.
5. Η φήμη της εταιρίας
Πριν από μια συνέντευξη εργασίας, σίγουρα θα κάνουμε την έρευνά μας, θα ρωτήσουμε φίλους και γνωστούς που δουλεύουν στην εταιρία ή έχουν κάποια προηγούμενη εμπειρία, ώστε να μας πουν τη γνώμη τους. Αρνητικά σχόλια που τυχόν θα λάβουμε για την εταιρία, θα πρέπει να τα λάβουμε σοβαρά υπόψη μας.
Κάτι άλλο στο οποίο θα πρέπει να δώσουμε προσοχή, είναι όταν ο υπεύθυνος προσλήψεων μας αναφέρει ότι η θέση εργασίας που μας προτείνει έχει μείνει κενή για δεύτερη ή για τρίτη φορά μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ποιος είναι ο λόγος που οι προηγούμενοι εργαζόμενοι αποχώρησαν τόσο γρήγορα από την εταιρία; Οφείλεται στους ίδιους ή ήταν κάτι στα καθήκοντα ή μέσα στην εταιρία που τους έκανε να αλλάξουν γνώμη;
6. Ο Υπεύθυνος της Συνέντευξης μας κάνει προσωπικές ερωτήσεις
Η συνέντευξη θα πρέπει να είναι αντικειμενική και όχι καθοδηγούμενη προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Ο υπεύθυνος της συνέντευξης δε θα πρέπει να μας κάνει ερωτήσεις για την προσωπική μας ζωή ή ερωτήσεις σχετικές με θέματα όπως θρησκεία, πολιτικές αντιλήψεις κλπ. Ακόμα και αν μας τεθούν τέτοιες ερωτήσεις, θα πρέπει ευγενικά να τις αποφύγουμε, λέγοντας για παράδειγμα πως βρισκόμαστε εκεί για τη συνέντευξη και μόνο και πως άσχετοι παράγοντες δεν μπορούν να επηρεάσουν την απόδοσή μας.
7. Ο υπεύθυνος συνέντευξης ασχολείται με θέματα άσχετα με τη συνέντευξη κατά τη διάρκειά της.
Είναι πολύ πιθανό ο υπεύθυνος της συνέντευξης να είναι πολύ απασχολημένος κατά τη διάρκεια της ημέρας. Θα πρέπει όμως στη διάρκεια της συνέντευξης να μας δώσει τη δέουσα προσοχή. Το να τσεκάρει το τηλέφωνο, τα emails του ή να ασχολείται με άλλα ζητήματα είναι δείγμα ότι ακόμα και αν συνεργαστούμε δε θα μπορούμε να έχουμε μαζί του την επικοινωνία που θα επιθυμούσαμε.