Με όραμα έναν νέο τρόπο εναλλακτικής μετακίνησης τα χειροποίητα, τρίτροχα και ηλεκτρικά ποδήλατα του Elektronio ήρθαν για να αλλάξουν τα δεδομένα στη καθημερινή αστική μετακίνηση στοχεύοντας να βελτιώσουν την καθημερινότητα μας. Ο Παντελής Ζάρκος απόφοιτος του ΤΕΙ οχημάτων και η Άννα Χλιούρα απόφοιτος του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ επιχειρούν στην Ελλάδα της κρίσης και μας αναλύουν το project και την μέχρι τώρα εμπειρία τους.
Πως ξεκίνησε η ιδέα του όλου Concept;
A. Ο Παντελής, ως τεχνολόγος οχημάτων, ασχολείται από το 2010 με την κατασκευή ιδιαίτερων ποδηλάτων. Αρχικά, είχε κάνει μια προσπάθεια που δεν ευοδώθηκε και αποφάσισε να αρχίσει να το δουλεύει μόνος του. Επειδή είμαστε ζευγάρι και στη ζωή, βλέποντας αυτή του την προσπάθεια και συμμετέχοντας ενεργά και στα προηγούμενα project του αποφασίσαμε να το κάνουμε μαζί και να δημιουργήσουμε μια εταιρεία στην οποία θα κατασκευάζουμε κάτι το οποίο πιστεύουμε πολύ, το συγκεκριμένο ποδήλατο.
Π. Καθώς τελείωνα τη σχολή μου ως τεχνολόγος οχημάτων ήθελα ένα ιδανικό όχημα. Ήθελα κάτι που να συνδυάζει κάποια πλεονεκτήματα ορισμένων οχημάτων οπότε αποφάσισα να κατασκευάσω ένα ποδήλατο αρχικά υποβοηθούμενο και με μια ειδική θέση οδήγησης για να είναι πιο ξεκούραστο, πιο άνετο και διαφορετικό από τα υπόλοιπα.
Γιατί 3 ρόδες;
Π. Πέρα του ότι έχει τρείς ρόδες έχει και τις δύο εξ’αυτών μπροστά οπότε είναι αρκετά διαφορετικό από τα υπόλοιπα τρίτροχα. Ο αρχικός του σχεδιασμός είναι για να δημιουργηθεί έπειτα και η κλειστή του έκδοση, δηλαδή με ένα ανεμοθώρακα και μια κουκούλα να μπορεί να σε προστατεύει και τον χειμώνα από αέρα, βροχή κτλ. Οπότε όλος ο σχεδιασμός βασίστηκε στο να υπάρξει και κάποια εξέλιξη. Εκτός βέβαια από αυτό θέλουμε να έχουμε αποθηκευτικούς χώρους ανάμεσα στους μπροστινούς τροχούς ή να μπορεί να προσαρμοστεί ένα παιδικό καθισματάκι ή ένα κάθισμα κατοικίδιου ή τα καθημερινά ψώνια.
Α. Αφού δημιουργήθηκε το όχημα αντιληφθήκαμε πως αυτή η διαφορετική γεωμετρία και το ιδιαίτερο σύστημα είναι αρκετά διασκεδαστικό και ευέλικτο οπότε εγώ που το χρησιμοποιώ σαν όχημα προσωπικής μετακίνησης δεν το αλλάζω.
Π. Θα ήθελα να προσθέσω και ένα ακόμη παράγοντα, την ασφάλεια. Έχει 3 σημεία επαφής με τον δρόμο πιο μεγάλη σταθερότητα ιδιαιτέρως σε ολισθηρό οδόστρωμα. Ωστόσο, χρειάζεται ισορροπία για να το οδηγήσει κάποιος καθώς ανήκει σε μια συγκεκριμένη κατηγορία ποδηλάτων όπως είπαμε και πριν.
Α. Είναι διαφορετική και η εμπειρία οδήγησης και η εξοικείωση σε σχέση με το συμβατικό ποδήλατο λόγω του ότι το διαχειρίζεσαι κυρίως με το βάρος του σώματος σου και συνεπώς χρειάζεται να μπεις στη φιλοσοφία. Ωστόσο, υπάρχει ένα σύστημα που κλειδώνει σε περιπτώσεις που θέλεις να διατηρήσεις την ισορροπία.
Π. Ουσιαστικά υπάρχει ένας μηχανισμός που το μετατρέπει σε σταθερό ποδήλατο όπως τα κλασικά τρίτροχα ποδήλατα επιτρέποντας μας να κινηθούμε μέχρι μια χαμηλή ταχύτητα.
Α. Και λόγω του ότι έχει τρείς ρόδες δεν μπορείς να εκτραπείς πχ να πέσεις.Είναι πάρα πολύ δύσκολο έως αδύνατο.
Για ποιόν άλλο λόγο να επιλέξει κάποιος το συγκεκριμένο μοντέλο σε σχέση με ένα συμβατικό ποδήλατο;
Α. Για τα άτομα που θέλουν να χρησιμοποιήσουν ένα διαφορετικό μέσο μετακίνησης στο αστικό κέντρο καθώς δεν νιώθουν ευχαριστημένα με τα άλλα μέσα που μετακινούνται καθημερινά είναι μια εναλλακτική πρόταση. Σε αυτή την περίπτωση έχεις τα καλά του ποδηλάτου, δεν έχεις extra κόστη συντήρησης, επιλέγεις μια καθαρή μετακίνηση, λύνεις τα καθημερινά προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης και πάρκινγκ και κερδίζεις χρόνο. Παράλληλα είναι και ξεκούραστο.Ενδεχομένως με το συμβατικό ποδήλατο να μην μπορούσε κάποιος να κάνει τόσα χιλιόμετρα. Η μικρότερη αυτονομία είναι στα 35χλμ και από κει και πέρα όσο μεγαλύτερη μπαταρία βάζουμε μπορεί να φτάσει και σε μια αυτονομία έως 100 χλμ. Εξυπηρετεί άτομα που κινούνται τόσο σε μια μεγάλη πόλη αλλά ακόμη και σε μια μικρότερη πόλη π.χ. μπορείς να πηγαίνεις ξεκούραστος από ένα προάστιο στο κέντρο της πόλης καθώς έχει άνετη θέση οδήγησης και μπορείς να μεταφέρεις περισσότερα αντικείμενα. Όταν ολοκληρωθεί και η κλειστή έκδοση θα μπορεί κάποιος να το χρησιμοποιήσει και όλο το χρόνο και αυτό είναι ένα παραπάνω πλεονέκτημα.
Π. Υπάρχει επίσης υποβοήθηση την οποία επιλέγεις εσύ. Οπότε ακόμη και κάποιος που δεν είναι αρκετά γυμνασμένος μπορεί αρχικά να χρησιμοποιήσει μεγάλο βαθμό υποβοήθησης και σταδιακά να την μειώνει. Συνεπώς δεν είναι απαγορευτικό και για κάποιον ο οποίος δεν είναι αρκετά fit και συμβάλλει στο να βάλεις σιγά σιγά και την άσκηση στη ζωή σου.
Ποια είναι η ομάδα στόχος στην οποία απευθύνεστε;
Α. Λόγω του ότι έχουμε αρκετά premium προϊόντα και επειδή πουλάμε κατά παραγγελία και χειροποίητα σίγουρα απευθυνόμαστε σε άτομα με υψηλότερη οικονομική κατάσταση που έχουν μια πράσινη φιλοσοφία ζωής, τους αρέσει να είναι διαφορετικοί γιατί είναι διαφορετικά και τα οχήματα και οπωσδήποτε είναι fan του ποδηλάτου. Από κεί και πέρα απευθυνόμαστε και σε εταιρείες καθώς θεωρούμε πως μπορεί να έχει χρήσιμη εφαρμογή π.χ. σε εταιρείες rent a bike,εταιρείες με ανάγκες διανομής, εταιρείες bike logistics (δηλαδή εταιρείες διανομής με ποδήλατα) και τέλος ξενοδοχειακοί και τουριστικοί όμιλοι.
Π. Το όχημα μπορεί να αποτελέσει και ένα μέσο προβολής για μια εταιρεία καθώς η ίδια μπορεί να διαφημίζεται και να τραβάει τα βλέμματα παράλληλα ενώ διανέμει πχ τα προϊόντα της.
Η οικονομική κρίση αποτέλεσε ή αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για να ξεκινήσετε τη δική σας καινοτόμο επιχείρηση;
Π. Είχαμε ξεκινήσει τόσο την πρώτη μας όσο και την τωρινή μας προσπάθεια εντός κρίσης και δεν νομίζω πως αποτέλεσε ανασταλτικό παράγοντα απλά γιατί όταν θέλεις να κάνεις κάτι το κάνεις. Δεν είναι μόνο η κρίση που μπορεί να σε φρενάρει αλλά και άλλα πράγματα. Οπότε καλό είναι να μην βάζουμε την κρίση σαν άλλοθι για να μην κάνουμε πράγματα. Η κρίση θα δημιουργήσει και ευκαιρίες ούτως ή άλλως. Προσωπικά θεωρώ πως περισσότερο μας δυσκόλεψε η γραφειοκρατία παρά η κρίση. Η κρίση ίσως επηρέασε και επηρεάζει τους ρυθμούς μας, γίνονται πιο αργοί.
Α. Ενδεχομένως εάν δεν υπήρχε η κρίση και εμείς οι ίδιοι να μην γνωρίζαμε πως μπορούσαμε να επιχειρήσουμε ή να μην μπαίναμε στη διαδικασία να σκεφτούμε να κάνουμε κάτι μόνοι μας. Από τη στιγμή που βλέπεις πως υπάρχει μια αβεβαιότητα στον επαγγελματικό τομέα και αρχίζεις και ψάχνεσαι αυτό από μόνο του είναι κάτι καλό. Ωστόσο τα επακόλουθα της κρίσης, π.χ. το γεγονός ότι έχουμε capital control στην Ελλάδα, είναι ένας ιδιαίτερα ανασταλτικός παράγοντας. Επηρεάζονται οι προμηθευτές μας και συνεπώς και εμείς αλλά και οι συναλλαγές που χρειάζεται να έχει καθημερινά μια επιχείρηση.
Π. Αν θέλεις να κάνεις κάτι όμως δεν υπάρχει κάτι να σε σταματήσει, να σε επιβραδύνει ναι, να σε σταματήσει όμως όχι.
Σε σύντομο χρονικό διάστημα το elektronio έχει καταφέρει να κερδίσει τις εντυπώσεις και να κατακτήσει πολλές διακρίσεις.Τι θεωρείτε ότι συνδυάσατε κατάλληλα ώστε να φτάσετε σε αυτό το σημείο;
Π. Επανερχόμενος σε αυτό που ανέφερα και προηγουμένως η κρίση αλλά και η γραφειοκρατία υπήρχαν στιγμές που μας βοήθησαν. Στις περιπτώσεις που υπήρχε νεκρός χρόνος από καθυστερήσεις οργανωθήκαμε κάνοντας ένα business plan και έτσι είδαμε ορισμένους διαγωνισμούς που υπήρχαν και μας οδήγησαν όλα αυτά σε μια λογική του να οργανωθούμε πάρα πολύ καλά. Το θετικό λοιπόν κομμάτι της υπόθεσης είναι ότι αυτό πιθανόν να μην το κάναμε υπό άλλες συνθήκες, ίσως να γράφαμε απλώς τις ιδέες μας σε ένα χαρτί και να μη δίναμε ιδιαίτερη σημασία. Τογεγονός ότι έχει βραβευτεί το πλάνο μάς δίνει χαρά να συνεχίσουμε να το ακολουθούμε ώστε να υπάρξει και η ανάλογη πορεία.
Α. Μόλις ξεκινήσαμε το elektronio συμμετείχαμε σε κάποιους start up διαγωνισμούς και εκεί διακριθήκαμε. Ήμασταν στα 10 start up που επιβράβευσε η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη του Marlboro στο διαγωνισμό Red it up και στους 5 νικητές στο 2ο διαγωνισμό επιχειρηματικών ιδεών John & Mary Pappajohn Business Plan Competition του AnatoliaSchoolofBusiness (ACT). Από κεί και πέρα το επιχειρηματικό site της Β.Ελλάδος το kabusiness.gr μας απένειμε βραβείο στο 9ο πολύσυνέδριο που διοργάνωσε ως μια νέα επιχειρηματική προσπάθεια που συμβάλλει στην καινοτομία.
Π. Επιπλέον ίσως βοήθησε και το γεγονός πως είμαστε από τελείως διαφορετικούς κλάδους εγώ και η Άννα. Εγώ είμαι στο κατασκευαστικό, μηχανολογικό, δημιουργικό κομμάτι του ποδηλάτου και η Άννα είναι στο κομμάτι της επικοινωνίας, της προώθησης και του marketing του project. Ο ένας συμπληρώνει τον άλλο και θεωρούμε πως έχουμε έναν πολύ καλό αρχικό πυρήνα.
Α. Έχουμε ένα κοινό όραμα και μια κοινή οπτική σε αυτό που θέλουμε να επεκτείνουμε. Παλαιότερα, για παράδειγμα, δεν μοιραζόμασταν το ίδιο όραμα με τα μέλη της ομάδας μας στην προηγούμενη εταιρεία μας η οποία εν τέλει δεν πήγε καλά. Άρα δεν αρκεί μόνο μια καλή ιδέα αλλά το πώς αρχίζεις να την υλοποιείς. Ωστόσο για να επανέλθουμε στο θέμα των διακρίσεων, υπάρχουν πολλοί διαγωνισμοί ανα διαστήματα το θέμα είναι πως περπατάς έπειτα. Δεν σημαίνει κάτι το να πάρεις ένα δύο τρία βραβεία, δεν πρέπει να επαναπαυτείς αλλά να συνεχίζεις.
Π. Το ότι κερδίζεις σε έναν διαγωνισμό δεν σου εξασφαλίζει το συμβόλαιο της επιτυχίας, θέλει σκληρή δουλειά έπειτα. Επίσης θεωρώ πως στους διαγωνισμούς χρειάζεται να βάζεις κάποια στιγμή και ένα φρένο ώστε να μη γίνει ο μόνος στόχος σου να κερδίζεις σε αυτούς αλλά να τρέξεις και την επιχείρηση σου παράλληλα. Σίγουρα κερδίζεις χρήματα για να ξεκινήσεις κάτι, περισσότερες ευκαιρίες προβολής, αναπτύσσεται εμπιστοσύνη απέναντι σου από τη μεριά ενδεχόμενων επενδυτών, αλλά μη μένεις εκεί.
Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον;
Α. Η εταιρεία είναι σε ισχύ από τον Μάιο του 2015 και το πρώτο εξάμηνο ήταν εξάμηνο προσαρμογής. Το 2016 ξεκινάει ο νέος κύκλος εργασιών της επίσημης δραστηριότητας μας με έναν συγκεκριμένο στόχο πωλήσεων για τον πρώτο χρόνο. Στη συνέχεια θέλουμε να βγάλουμε την κλειστή έκδοση του ποδηλάτου play που προαναφέραμε, να κάνουμε κάποιες βελτιώσεις στο υπάρχον και από κει και πέρα κάθε χρόνο να βγάζουμε και ένα νέο μοντέλο. Θέλουμε να αναπτυχθεί η εταιρεία και σιγά σιγά να βγεί προς τα έξω και επειδή το συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι η εξατομικευμένη εμπειρία, που φαίνεται και από το site μας https://elektroniowheels.com, θα θέλαμε αυτό να το μεταφέρουμε σε στρατηγικά σημεία στο εξωτερικό.
Αλεξία Φουκίδου,
Διευθύντρια Περιφερειακού Τομέα skywalker.gr