Τρεις νέοι άνθρωποι μας στέλνουν στις γειτονιές της Ελλάδας και στα μουσεία όλου του κόσμου. Η Δάφνη Τσεβρένη, ο Ανδρέας Φατούρος και ο Γιάννης Νικολόπουλος δημιούργησαν το Clio Muse, τον προσωπικό μας ξεναγό.
Μια πλατφόρμα η οποία μας αφηγείται χιλιάδες ιστορίες για τον πολιτισμό, την ιστορία και την ιδιαιτερότητα τόσο των μουσειακών εκθεμάτων όσο και των γειτονιών μας. Η διαδικασία είναι απλή, μπαίνουμε στο https://bit.ly/cliomuse κατεβάζουμε την εφαρμογή και επιλέγουμε εμείς τι θέλουμε να διαβάσουμε και πού επιθυμούμε να ταξιδέψουμε. Αυτό που μπορούμε με βεβαιότητα να δηλώσουμε είναι ότι οι ψηφιακές ξεναγήσεις μας δεν θα είναι ποτέ ξανά ίδιες.
Πώς γνωριστήκατε μεταξύ σας;
Δ.Τ.: Η ιστορία μας ξεκινά από τον Οκτώβριο του 2012 όταν συμμετείχαμε στο startup weekend next. Εκεί σχηματίσαμε μία ομάδα λόγο μιας ιδέας που είχε ο Αντρέας στην οποία ήθελε να δημιουργήσει ένα παγκόσμιο δίκτυο πολιτιστικής κληρονομιάς. Στη συνέχεια και ενώ μιλούσαμε και τον ρωτάγαμε πως σκεφτόταν αυτό το δίκτυο, μας είπε ότι δεν είχε σκεφτεί ακριβώς απλά ήθελε να κάνει κάτι για την τέχνη. Τελικά ξεκινήσαμε και με σταθερά βήματα εξελίξαμε την εφαρμογή.
Γ.Ν.: Ενώ αρχικά έμοιαζε με μειονέκτημα ότι δεν είχαμε συγκεκριμένη ιδέα, τελικά αποδείχτηκε πλεονέκτημα καθώς ξέραμε το πρόβλημα που θέλαμε να λύσουμε, να φέρουμε τον κόσμο πιο κοντά στον πολιτισμό και την τέχνη και όταν λέμε πολιτισμό εννοούμε ακόμα και το graffiti στον δρόμο. Το ότι δεν είχαμε σαφή προσανατολισμό μας οδήγησε στο να κάνουμε έρευνα αγοράς σε μουσεία είτε από τη μεριά των επισκεπτών είτε από την μεριά των μουσείων. Όλη αυτή η διαδικασία μας έδωσε ένα προβάδισμα.
Α.Φ.: Πρέπει να πούμε ότι η τελική ιδέα είναι όλων. Η ClioMuse είναι κομμάτι του καθενός μας και ότι συνυπάρχουμε μέσα σε αυτή κάνει την τεράστια διαφορά, από το να υπάρχει ένας Founder και να δουλεύουν οι υπόλοιποι κοντά του.
Τι ακριβώς κάνει το Clio Muse;
Α.Φ.: Είναι μια βραβευμένη εφαρμογή για έξυπνα κινητά τηλέφωνα η οποία διηγείται μοναδικές ιστορίες για τον πολιτισμό. Στην ουσία χρησιμοποιείτε ως ένα εργαλείο ξενάγησης σε μουσεία, εκθεσιακούς χώρους, σε διάφορους εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους και για διαδρομές μέσα στην πόλη όπου ο χρήστης μπορεί να ανακαλύψει μοναδικές ιστορίες και γεγονότα που συνέβησαν σε μια περιοχή, σε ένα δρόμο, για ένα graffiti και πολλά άλλα. Προσπαθούμε να κάνουμε πιο απλή και κατανοητή την τέχνη. Δεν είναι μόνο αυτό που βλέπουμε, υπάρχουν ιστορίες και αυτό εμείς αναδεικνύουμε. Προσπαθούμε λοιπόν να δώσουμε εκείνα τα ερεθίσματα που θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον, να δει πέρα από μία εικόνα.
Γ.Ν.: Η εφαρμογή μας επιδιώκει να δείξει τα εκθέματα ή τα σημεία ενδιαφέροντος από μια διαφορετική πλευρά. Για κάθε έκθεμα έχουμε πολλαπλές ιστορίες έτσι ώστε να μπορεί να βρεί μέσα σε αυτές κάτι ενδιαφέρον είτε ένας ιστορικός είτε κάποιος που δεν ασχολείται. Θέλουμε ο κόσμος να μάθει για την ιστορία της τέχνης και του πολιτισμού και να του εντυπωθούν κάποιες γνώσεις χωρίς ο ίδιος να κουράζεται.
Για ποιο λόγο είναι μοναδικές και αξιόπιστες αυτές οι πληροφορίες;
Α.Φ.: Μοναδικές γιατί όλες οι ιστορίες γράφονται από εμάς σε συνεργασία με τους φορείς που συνεργαζόμαστε. Δεν αναδημοσιεύουμε υπάρχον περιεχόμενο και δεν κάνουμε copypaste από το Wikipedia ή από βιβλία. Έχουμε μια υποστηρικτική ομάδα η οποία κάνει επιμέλεια και συγγραφή των ιστοριών, οι οποίοι είναι αρχαιολόγοι-ιστορικοί. Όλη η διαδικασία γίνεται σε συνεργασία με τα μουσεία ή τους toursoperators.
Γ.Ν.: Για κάθε έκθεμα που μπαίνουν πληροφορίες υπάρχει μια συνεργασία με τον φορέα που είναι κηδεμόνας ή του ανήκει το έκθεμα. Οι πληροφορίες έρχονται μέσα από έρευνα που κάνει η ομάδα της ClioMuse αλλά πάντα σε συνεργασία με τον φορέα. Πρέπει να εγκριθεί και από αυτούς και είναι μια από τις ειδοποιούς διαφορά μας. Θέλουμε όλες οι ιστορίες μας να έχουν πληροφορίες που μένουν στον αναγνώστη.
Ξεκινήσατε από μια ασαφή ιδέα και δημιουργήσατε την ClioMuse. Πόσο χρόνο σας πήρε μέχρι να την ολοκληρώσετε;
Δ.T.: Πρέπει να πούμε ότι όταν ξεκινήσαμε η ομάδα ήταν 6 άτομα, αλλά αποχώρησαν στη συνέχεια. Είναι κάτι φυσικό καθώς ήμασταν φοιτητές και ο καθένας είχε τις δικές του προτεραιότητες.
Γ.Ν.: Νομίζω ότι εμείς που μείναμε είχαμε ένα μικρόβιο που οι υπόλοιποι δεν το είχαν. Η τωρινή ομάδα δεν διασπάστηκε ποτέ, δεν υπήρχαν τσακωμοί ή θυμοί απλά είχαμε το μικρόβιο της επιχειρηματικότητας σε πιο έντονο βαθμό. Εμείς θέλαμε να μείνουμε στην Ελλάδα και επιλέξαμε να μην κάνουμε μεταπτυχιακά, δεν ξέρω αν θα μας βγει σε καλό ή κακό αλλά είχαμε μια ένδειξη ότι πάει καλά και θέλαμε να το τρέξουμε.
Α.Φ.: Νομίζω δυσκολίες πάντα υπάρχουν, το θέμα είναι πόσο δεμένη είναι μια ομάδα και πόσο μπορεί ο ένας να υποστηρίζει τον άλλον. Ανά περιόδους σίγουρα κάποιος θα πέσει ψυχολογικά, θα πιστέψει ότι δεν προχωράει και δεν πρόκειται να υλοποιηθεί, θα γίνουν και λάθη αλλά ξέρουμε ότι στο τέλος της ημέρας όλοι θέλουμε να πραγματοποιηθεί.
Με ποιους φορείς έχετε συνεργαστεί μέχρις στιγμής;
Α.Φ.: Έχουμε φιλοξενήσει 13 εκθέσεις. Ξεκινήσαμε με το μουσείο της Πόλης Των Αθηνών, συνεχίσαμε στη Βοστώνη με το LiquidArtHouse με τους οποίους ξανασυνεργαστήκαμε και κάναμε και μια ακόμα έκθεση, κάναμε μία διαδρομή με τους Atenistas με την οποία ανακαλύπταμε 18 μικρά μουσεία της Αθήνας, μετά κάναμε μια πιλοτική διαδρομή για την Ακρόπολη, στη συνέχεια συνεργαστήκαμε με την Ολλανδική πρεσβεία, το μουσείο Ελληνικής Γαστρονομίας, ένα περίπατο στη Πάτρα τον οποίο τον έγραψαν οι ίδιοι οι μαθητές και μάλιστα στο τέλος κάνανε την διαδρομή με τους γονείς τους, την ARTATHINA, μια διαδρομή στα Εξάρχεια μαζί με την οργάνωση Διάδραση και τέλος μια διαδρομή στο Δουργούτη. Αυτή τη στιγμή ετοιμάζουμε μια διαδρομή για τον εθνικό κήπο, μια διαδρομή για τον Παρθενώνα η οποία θα ξεκινάει από το κέντρο της Αθήνας και θα καταλήγει στον Παρθενώνα και τέλος μια διαδρομή με ηλεκτρικά ποδήλατα.
Ποια είναι η κύρια διαφορά της ClioMuse σε σχέση με αντίστοιχες εφαρμογές ξένων μουσείων;
Δ.Τ.: Η κύρια διαφορά μας εντοπίζεται στη δομή και στην απόδοση του περιεχομένου. Έχουμε βρει ένα τρόπο ο οποίος δημιουργεί στον επισκέπτη την διάθεση να διαβάσει και να “ακολουθήσει την εφαρμογή”. Το λάθος που γίνεται στα μουσεία κατά κύριο λόγο είναι ότι δεν δίνουν έμφαση στην ποιότητα με αποτέλεσμα ο επισκέπτης να μην καταλαβαίνει. Έχουν μια δυσκολία να αποδώσουν το περιεχόμενο τους. Έχουν μια ελιτίστικη συμπεριφορά απέναντι στον επισκέπτη, τα κείμενα είναι δυσνόητα ή κείμενα με δύσκολους όρους, κείμενα χωρίς κανένα πλαίσιο. Τα κείμενα συνήθως είναι στεγνά και αρκετά μεγάλα με αποτέλεσμα ο επισκέπτης να ψάχνει μέσα σε ένα χάος για τις 3 γραμμές που πραγματικά τον ενδιαφέρει. Για να μην υπάρχει καμία παρεξήγηση σαφώς και δεν εννοούμε ότι τα κείμενα τους δεν έχουν αληθινά στοιχεία, αλλά λέμε ότι δεν είναι κατάλληλα για έναν επισκέπτη μουσείου. Η ειδοποιός διαφορά μας είναι ότι παίρνουμε πάρα πολύ σοβαρά τους επισκέπτες καθώς δεν ετοιμάζουμε απλά ένα κείμενο για αυτούς αλλά παίρνουμε feedback σχετικά με το τι τους άρεσε περισσότερο, τι θέλουν να δουν και μια σειρά ακόμα στοιχεία. Η ClioMuse έχει όλα αυτά καθώς έχουμε μόνιμα στο μυαλό μας τι απασχολεί τον επισκέπτη.
Έχετε συνεργαστεί με μουσεία του εξωτερικού. Σκέφτεστε να εγκατασταθείτε μόνιμα έξω;
Δ.Τ.: Η αλήθεια είναι ότι η αγορά της Ελλάδας είναι ασταθής. Δεν είναι όμως από την πλευρά του τουρισμού κάτι που είναι θετικό για εμάς. Υπάρχουν αρκετές δυσκολίες κυρίως γραφειoκρατικές γιατί τα διαδικαστικά έχουν να κάνουν με το κράτος. Το θέμα είναι ότι επειδή είναι application μπορεί να βγει εύκολα στο εξωτερικό. Κοιτάζουμε πάντα την παγκόσμια αγορά.
Α.Φ.: Εμείς θα μείνουμε στην Ελλάδα. Έχουμε συνεργάτες εδώ με τους οποίους δουλεύουμε αρμονικά και δεν έχουμε κανένα λόγο να φύγουμε. Όταν πας σε μία άλλη χώρα πρέπει να χτίσεις από την αρχή μία ομάδα η οποία θα έχει τα στοιχεία της εμπιστοσύνης και της αλληλοκατανόησης που εδώ είναι ήδη στημένα.
Μέχρις στιγμής πως έχετε χρηματοδοτήσει την εφαρμογή και από πού έχουν έλθει τα έσοδα που έχετε;
Δ.Τ.: Κατά κύριο λόγο έχουμε κερδίσει 6 διαγωνισμούς οι οποίοι μας έχουν δώσει μία ανάσα να εξελίξουμε το προϊόν μας. Από εκεί και πέρα έχουμε πληρωθεί ήδη από ένα πελάτη και τώρα πλέον συζητάμε με άλλους. Μέχρι τώρα συντηρούμασταν με τα βραβεία. Το θετικό είναι ότι το application που έχουμε έχει αντίκτυπο στην αγορά, είναι κάτι που χρειάζεται και αυτό μας βοηθάει να βγούμε προς τα έξω ακόμα πιο εύκολα.
Πρόσφατα δημιουργήσατε διαδρομές. Πείτε μας λίγα λόγια σχετικά με το πώς προέκυψαν.
Δ.Τ.: Την πρώτη φορά που το άκουσα ήταν στα εγκαίνια του μουσείου Ελληνικής Γαστρονομίας. Ήρθε ένας κύριος και μου είπε ότι θα τον ενδιέφερε ιδιαίτερα να έχει μια διαδρομή για μέσα στην πόλη. Αυτή η ιδέα επανήλθε ξανά από έναν touroperator που ήθελε να του φτιάξουμε μια διαδρομή για ηλεκτρικά ποδήλατα.
Γ.Ν.: Όταν άρχισε να παίρνει δημοσιότητα η εφαρμογή και έγινε γνωστός ο τρόπος λειτουργίας του, άρχισαν να έρχονται και τα μηνύματα από τους χρήστες. Δεν ήταν ενθουσιασμένοι μόνο απότις παρουσιάσεις από τα εκθέματα αλλά μας πρότειναν να δημιουργήσουμε διαδρομές και ιστορίες για την πόλη. Στη συνέχεια ήρθαν και διάφοροι toursoperators και μας είπαν ότι ήθελαν να χρησιμοποιήσουν την εφαρμογή για βόλτες μέσα στην πόλη.
Από εσάς στο άμεσο μέλλον τι να περιμένουμε;
Α.Φ.: Ετοιμάζουμε την διαδρομή του Παρθενώνα η οποία θα είναι το χρονικό της εξέλιξης του. Ξεκινάμε από το μουσείο της Ακρόπολης, που μας δείχνει πως δημιουργήθηκε αυτό το μουσείο και μας εξηγεί τους μύθους που απεικονίζονται στις ζωοφόρους και στα αετώματα. Στη συνέχεια ξεκινάμε μια πορεία μέσα στην Αθήνα όπου περνάμε από αρκετά σημεία τα οποία είναι συνδεδεμένα με κάθε περίοδο που σχετίζεται ο Παρθενώνας. Περνάμε από την εκκλησία Λουμπαδιάρης που έχει μια ιδιαίτερα όμορφη ιστορία, προχωράμε στον Ενετικό Παρθενώνα, συνεχίζουμε στο μοναστηράκι και στο σπίτι του Έλγιν όπου στην αυλή του συσκεύασε τα γλυπτά του Παρθενώνα. Στην ουσία “κάνουμε” όλη την πορεία της εξέλιξης του και στο τέλος φθάνουμε στον Παρθενώνα και εκεί δεν χρειάζεται να πούμε τίποτα γιατί από όλο αυτό το ταξίδι καταλαβαίνουμε για πιο λόγο είναι έτσι το μνημείο που βλέπουμε μπροστά μας. Θέλαμε να ενώσουμε το μνημείο του Παρθενώνα με την πόλη γιατί είναι άμεσα συνδεδεμένα και αλληλένδετα.
Αποστόλης Ζαβιτσάνος
Υπεύθυνος Δημοσιογραφικής Τεκμηρίωσης