Απάντηση στο ερώτημα αν ένας άνθρωπος γεννιέται έχοντας τη στόφα του επιχειρηματία ή αν τελικά γίνεται στην πορεία της ζωής του επιχειρεί να δώσει η παγκόσμια έρευνα της Amway, μίας από τις κορυφαίες εταιρίες απευθείας πωλήσεων στον κόσμο.
Τα στοιχεία της έρευνας, η οποία πραγματοποιήθηκε σε 38 χώρες παγκοσμίως είναι ιδιαιτέρως εντυπωσιακά, ειδικά όταν αυτά προέρχονται από την ελληνική αγορά. Το 69% των Ελλήνων ερωτηθέντων θεωρεί ότι η επιχειρηματικότητα διδάσκεται και μόνο το 30% ότι ενυπάρχει στο ανθρώπινο D.N.A.
Την ίδια ώρα ωστόσο το 70% δηλώνει δυσαρέσκεια απέναντι στις υπάρχουσες εναλλακτικές επιχειρηματικής εκπαίδευσης που παρέχονται από σχολές, πανεπιστήμια και κυβερνητικά προγράμματα, ενώ ένας στους δύο Έλληνες θεωρεί ανεπαρκείς τις εκπαιδευτικές προτάσεις επιχειρηματικότητας.
Γεγονός είναι πάντως πως οι Έλληνες εξακολουθούν να δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην αυτοαπασχόληση με το εν λόγω ποσοστό να αγγίζει το 70%, κοντά στον παγκόσμιο μέσο όρο, που είναι 75%, και στον κοινοτικό μέσο όρο, που είναι 73%. Βασική προϋπόθεση για την έναρξη μιας εταιρίας είναι η επιθυμία των ερωτηθέντων να είναι «αφεντικά του εαυτού τους», ενώ κινητήριο δύναμη συνιστά το αίσθημα της ατομικής εκπλήρωσης και η δυνατότητα πραγματοποίησης ιδεών.
Επιπλέον, βάσει της έρευνας προκύπτει πως το 38% έχει ως κίνητρο την επιστροφή στην αγορά εργασίας, το 36% βλέπει την επιχειρηματικότητα ως δυνατότητα εναλλακτικής πηγής εισοδήματος, ενώ το 28% πιστεύει ότι υπάρχει μεγαλύτερη συμβατότητα μεταξύ της επιχειρηματικότητας και της καριέρας, της οικογένειας και του ελεύθερου χρόνου. Οι νέοι κάτω των 35 εμφανίζονται πιο θετικοί απέναντι στην επιχειρηματικότητα (77%) σε σχέση με μεγαλύτερες ηλικίες (35-49, εκεί το ποσοστό είναι 66% και άνω των 50 62%) με τους άνδρες να είναι πιο θετικοί (51%) έναντι των γυναικών (47%) στην ιδέα της επιχειρηματικότητας.
«Οι ευκαιρίες υπάρχουν ακόμη και σε δύσκολο περιβάλλον. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει η έννοια της δημιουργικότητας και γι’ αυτό τον λόγο προτείνεται η διδασκαλία της στα σχολεία ως μέρος της βιωματικής εκπαίδευσης» ανέφερε ο κ. Γιάννης Καλογήρου, καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και παράλληλα στέλεχος του Εργαστηρίου Βιομηχανικής και Ενεργειακής Οικονομίας του Ε.Μ.Π. Επεσήμανε δε ότι σε αντίθεση με το παρελθόν η Ελλάδα έχει να αντιμετωπίσει έναν διεθνή ανταγωνισμό, όπως αυτός διαμορφώνεται από χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία ή ακόμη και το Βιετνάμ και πως μόνο οι επιχειρήσεις που επένδυσαν στην κατάρτιση του προσωπικού τους στους τομείς της καινοτομίας και της ανάπτυξης κατάφεραν να αντεπεξέλθουν απέναντι στις συνέπειες της κρίσης.
Την έναρξη στο προσεχές διάστημα ενός επιχειρηματικού επιταχυντή (business accelerator), ο οποίος θα στοχεύει στην κάλυψη των αναγκών μιας επιχείρησης που κάνει τα πρώτα της βήματα, ανακοίνωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Τεχνόπολης του δήμου Αθηναίων Κωνσταντίνος Μπιτζάνης. Ο ίδιος, αναφερόμενος στο πρόγραμμα «Innovathens», μίλησε για τη μέχρι στιγμής συμμετοχή 8.100 ατόμων και την υλοποίηση 85 νέων ιδεών, ενώ έκανε σύντομη αναφορά στις 11 δράσεις που υλοποιεί ο δήμος Αθηναίων για την τόνωση της επιχειρηματικότητας, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός της τρέχουσας χρονιάς. Επίσης έκανε αναφορά στην προσπάθεια που γίνεται για την καλύτερη χαρτογράφηση των επιχειρήσεων της Αθήνας.
«Επιχειρηματίας γίνεσαι μέσα από συνεργασίες, μέσα από την εμπειρία που έχεις αποκτήσει, αλλά και από τις σπουδές σου» τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της Crowdfund Policy Μιχάλης Ψαλλίδας. Πρόσθεσε πως δεν θα ξαναζήσουμε μια τόσο μεγάλη κρίση που θα αποτελεί μια τόσο μεγάλη ευκαιρία για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και πρόβαλε ως επιτακτική ανάγκη τον έμπρακτο μετασχηματισμό της οικονομίας σε πολλούς τομείς.
Το παρόν στην εκδήλωση έδωσε και ο κ. Ζαχαρίας Μαυρούκας, γενικός διευθυντής βιομηχανικής και επιχειρηματικής πολιτικής – απεσταλμένος της Ελλάδας στην Ε.Ε., ο οποίος δήλωσε πως η επιχειρηματικότητα είναι ο βασικός παράγοντας για την ανάκαμψη την οικονομίας με απώτερο στόχο την αύξηση της απασχόλησης και όχι την αποστέωση της χώρας από τα καλύτερα μυαλά της. «Αναζητούμε τη νέα καινοτόμο επιχειρηματικότητα που θα είναι ανταγωνιστική στη διεθνή και εγχώρια αγορά. Οι καινούργιες προσπάθειες πρέπει να συνοδευτούν από τις κατάλληλες δομές και υποδομές. Δεν αρκεί μόνο η πληροφόρηση και η δικτύωση, αλλά είναι εξίσου σημαντική η απόκτηση γνώσης σε θέματα ζωτικής σημασίας, όπως, για παράδειγμα, η πιστοποίηση των προϊόντων. Δυστυχώς από την υπερβολική τάση μας να οργανώσουμε την αγορά δημιουργούμε πολλές φορές εργαλεία που είναι αλληλοσυγκρουόμενα».
Ο κ. Μαυρούκας παραδέχτηκε πως αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά υπάρχουν επιχειρηματικά κεφάλαια για τη διαχείριση των οποίων η οργάνωσή μας είναι ελλιπής. Στόχος θα πρέπει να είναι η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας που δίνει αξία στον επιχειρηματία, κέρδη στην οικονομία και συμβάλλει στη σταδιακή μείωση της ανεργίας.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο διάστημα Ιουλίου-Απριλίου 2014 από την εταιρία Gfk S.E. σε συνεργασία με το L.M.U. (Ludwig Maximilians University) Enterpeneurship Center στο Μόναχο για λογαριασμό της Amway Europe και συμμετείχε σε αυτή δείγμα 22.767 ατόμων.
Σημειώνεται πως το επιχειρηματικό μοντέλο που ακολουθεί η Amway αποτελεί σύμφωνα με τους εκπροσώπους της μια εναλλακτική λύση στο μεγάλο ποσοστό της ανεργίας, που μαστίζει τη χώρα. Δίνεται μεγάλη έμφαση στο κομμάτι της εκπαίδευσης, της ελευθερίας και της ευελιξίας, ενώ πιστεύεται πως το συγκεκριμένο μοντέλο εργασίας θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μια επώαση για την επιχειρηματικότητα σε μεγάλη κλίμακα. Στην Ελλάδα τα μέλη της Amway ανέρχονται σε 20.000, ένας σταθερός αριθμός τα τελευταία χρόνια, με τις εκτιμήσεις για την πορεία της εγχώριας αγοράς να είναι θετικές και να κάνουν λόγο για μια χώρα με μεγάλη δυναμική.
Κι αν αναρωτιέστε ποιες εθνικότητες στηρίζουν με κλειστά μάτια το επιχειρείν, είναι κυρίως οι Σουηδοί (94%), οι Μεξικανοί και οι Νορβηγοί με ποσοστά 93% αντιστοίχως. Τα χαμηλότερα ποσοστά εμφανίζουν η Αυστρία (60% των ερωτηθέντων είναι θετικοί απέναντι στην επιχειρηματικότητα), η Γερμανία (56%) και η Σλοβακία (55%).
Μαρία Ακριβού,
Senior Editor στο Fortunegreece.com