Λόγω επαγγέλματος οι περισσότεροι από εμάς καλούμαστε να συναναστραφούμε. να συνεργαστούμε με άτομα που δεν είναι της επιλογής μας. Να συνυπάρξουμε στον ίδιο χώρο με διαφορετικούς χαρακτήρες, με διαφορετικές προσωπικότητες. Οι συνάδελφοι δεν είναι σαν τους φίλους, τους οποίους έχουμε διαλέξει. Μερικές φορές ωστόσο μπορούν να γίνουν πραγματικοί φίλοι, ενώ κάποιες άλλες δυστυχώς μπορούν να δημιουργούν προβλήματα. Το σίγουρο είναι ότι είναι σημαντικό να διατηρείς καλές σχέσεις στον επαγγελματικό χώρο, μιας και περνάς εκεί αρκετές ώρες της ημέρας σου. Πώς μπορείς λοιπόν να ελαχιστοποιήσεις τις δυσαρμονικές σχέσεις στον χώρο εργασίας;
Συνεργασία και επαγγελματισμός
Ομαδικό πνεύμα. Είναι πολύ σημαντικό να μάθουμε να συνεργαζόμαστε και να φερόμαστε ως επαγγελματίες με όλα τα μέλη της ομάδας είτε αυτά είναι υφιστάμενοι είτε προϊστάμενοι. Έτσι, θα δημιουργηθεί ένα κλίμα συναλλαγής και θα υπάρχει καταμερισμός των ευθυνών.
Σεβασμός
Για να συνυπάρξεις αρμονικά στον επαγγελματικό χώρο, οι σχέσεις σου με τους συναδέλφους πρέπει να βασίζονται στον σεβασμό και στην εκτίμηση. Μόνο έτσι θα μπορέσεις να συνεργαστείς χωρίς προβλήματα.
Τα όριά σου
Βάλε όρια. Είναι μεγάλη η σημασία των ορίων στις προσωπικές σχέσεις. Το ίδιο σημαντικά είναι και στον επαγγελματικό τομέα. Προσπάθησε λοιπόν να θέσεις τα όριά σου τόσο απέναντι στα καθήκοντά σου (με βάση τη θέση σου), όσο και απέναντι στη σχέση με τους συναδέλφους σου. Έτσι, θα αποφύγεις τις παρεξηγήσεις.
Άκου
Μην βγάζεις εύκολα συμπεράσματα. Είναι πολύ σημαντικό να ακούς προσεκτικά τον συνομιλητή σου. Με αυτό τον τρόπο τού δείχνεις ότι τον αντιμετωπίζεις με σεβασμό, του δείχνεις ότι έχεις τη διάθεση να τον κατανοήσεις και ταυτόχρονα στέλνεις το μήνυμα πως είσαι ανοιχτός να βρείτε μια λύση ακόμα και αν δεν συμφωνείς με όσα λέει. Δηλώνεις καλή πρόθεση και διάθεση συνεργασίας.
Δείξε τι νιώθεις
Μίλησε με ειλικρίνεια, δήλωσε τα αισθήματά σου, πες πώς νιώθεις επιχειρηματολογώντας με πραγματικά γεγονότα. Απόφυγε να ερμηνεύεις, να χαρακτηρίζεις, να σχολιάζεις, να κατηγορείς, να κριτικάρεις τον άλλον. Δεν θα βγάλει κάπου, μόνο πρόβλημα μπορεί να δημιουργήσει και δυσφορία.
Κατανόηση
Φρόντισε να σιγουρευτείς ότι έχεις καταλάβει ό,τι λέει ο συνομιλητής σου. Αν όχι, ζήτησε διευκρινίσεις. Μόνο έτσι θα αναγνωρίσεις τους φόβους του, τα άγχη του, τις ανησυχίες του. Θα τον κατανοήσεις και θα αποφευχθούν οι παρεξηγήσεις. Μπορεί να μην συμφωνείς με τις σκέψεις και τα αισθήματά του, η προσοχή σου όμως στα λεγόμενά του θα δημιουργήσει ένα κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ σας, που θα οδηγήσει στη λύση του όποιου προβλήματος.
Αναγνώρισε το λάθος σου
Αν έκανες λάθος, παραδέξου το, δεν είναι κακό. Κανείς δεν είναι τέλειος. Όλοι κάνουν λάθη. Η ομολογία των λαθών μας αναγνωρίζεται και επηρεάζει θετικά το εργασιακό κλίμα.
Άλλο τα προσωπικά, άλλο τα επαγγελματικά
Αυτά τα δύο είναι διαφορετικά μεταξύ τους και φρόντισε να μην τα μπερδεύεις. Η προσωπική άποψή σου για έναν συνάδελφο καλό είναι να μην επηρεάζει τη συνεργασία σας. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο. Αν δεν συμπαθείς κάποιον προσωπικά, δεν σημαίνει ότι αυτός δεν είναι ένας σωστός επαγγελματίας, με τον οποίο μπορείς να έχεις μια αγαστή συνεργασία.
Χιούμορ
Ένα πραγματικό όπλο στη διάθεση του εργαζομένου. Πολλές φορές το χιούμορ βοηθά να αποφορτιστεί η ατμόσφαιρα και να λυθούν ευκολότερα και γρηγορότερα τα προβλήματα. Προσοχή όμως στο μέτρο. Χιούμορ δεν σημαίνει διακωμωδώ τους πάντες και τα πάντα.
Μην ξεχνάς
Οι αντιπαραθέσεις και οι συγκρούσεις δεν λύνονται εύκολα και με μία μόνο αντιπαράθεση απόψεων. Είναι σημαντικό να υπάρχουν ευκαιρίες για επαναπροσεγγίσεις και επανατοποθετήσεις σε διάφορα επίπεδα. Πολλές φορές παρατηρούμε ότι το πρόβλημα δεν λύνεται ή λύνεται εν μέρει. Η καλοπροαίρετη διάθεση και η συνεχής προσπάθεια σταδιακά θα οδηγήσουν στη λύση.
Ντόρα Μίνου,
Κλινική Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια