Σπουδές και η επιδιωκόμενη σύνδεση με την αγορά εργασίας.
Η πρώτη ερώτηση που θέτουμε σε κάθε νέο υποψήφιο για μεταπτυχιακές σπουδές που απευθύνεται στο γραφείο μας, δεν αφορά ούτε στους βαθμούς, ούτε στην εργασιακή εμπειρία, ούτε στις βαθμολογίες των διεθνών τεστ αγγλικών ή δεξιοτήτων. Η βασική και κύρια ερώτηση που τους θέτουμε σχετίζεται με τις επαγγελματικές τους επιδιώξεις μετά την αποφοίτηση από το μεταπτυχιακό ή το προπτυχιακό πρόγραμμα στο οποίο ενδιαφέρονται να φοιτήσουν.
Και αυτό επειδή η εκπαίδευση δεν αποτελεί αυτοσκοπό. Σαφώς είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την προσωπική βελτίωση και την αυτό-ολοκλήρωση, ωστόσο εξυπηρετεί και ένα πολύ σημαντικό και στρατηγικό σκοπό: την προλείανση των οδών προς την επαγγελματική επιτυχία. Για αυτό και η επιλογή προγραμμάτων και πανεπιστημίων πρέπει να εξυπηρετεί και αυτό το σκοπό και να μην γίνεται με αυστηρά ακαδημαϊκά κριτήρια και μόνο.
Σαφώς και το περιεχόμενο και η εξειδίκευση ενός προγράμματος πρέπει να κεντρίζουν το ενδιαφέρον και να ικανοποιούν τις γνωστικές και ερευνητικές αναζητήσεις του/της υποψήφιου/ας, ωστόσο η εφαρμογή των γνώσεων που θα αποκτηθούν γίνεται στην αγορά εργασίας. Και για αυτό εμείς στην Admitted επιμένουμε ότι η σύνδεση με την αγορά εργασίας πρέπει να είναι βασικότατο κριτήριο αξιολόγησης ενός προγράμματος, αρχικά προπτυχιακού και εν συνεχεία – και κυρίως – μεταπτυχιακού. Ειδικά μάλιστα εάν το μεταπτυχιακό πρόγραμμα αποτελεί στροφή σε νέο κλάδο, γνωστικό αντικείμενο ή εξειδίκευση, τότε το πανεπιστήμιο πρέπει να «ανοίγει την πρώτη επαγγελματική πόρτα» στους φοιτητές του.
Ο τρόπος που γίνεται αυτό είναι μέσω εγγυημένων πρακτικών ασκήσεων (internships) ή έργων (projects) που υλοποιούνται σε συνεργασία με συγκεκριμένες εταιρίες πάνω σε συγκεκριμένα πραγματικά προβλήματα των τελευταίων (company based projects). Τόσο διαδεδομένη τείνει να καταστεί η εν λόγω πρακτική, ώστε συχνά παρατηρούμε πια περιπτώσεις «χορηγών» εταιριών σε μεταπτυχιακά προγράμματα (PwC, Capgemini, ABN Amro, ING και άλλες). Αυτές οι εταιρίες – χορηγοί προσφέρουν εγγυημένες θέσεις πρακτικής άσκησης στους τελειόφοιτους των μεταπτυχιακών, ως υποχρεωτικό και δομικό στοιχείο του περιεχομένου και των προαπαιτούμενων του προγράμματος. Με αυτόν τον τρόπο, όλοι μένουν ικανοποιημένοι: οι φοιτητές εφαρμόζουν στην πράξη όσα έχουν μάθει χωρίς καθυστέρηση, προσθέτουν ένα σημαντικό «όνομα» στο βιογραφικό τους, και έχουν την ευκαιρία να πείσουν την εταιρία να επενδύσει περισσότερο στις ικανότητές τους. Η εταιρία έχει μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να αξιολογήσει νέο ταλέντο στην πράξη και βάσει των εξειδικευμένων αναγκών της, και μέσω της συνεργασίας με το πανεπιστήμιο προωθεί αυτά τα θέματα και τις γνώσεις που έχει ανάγκη, ώστε να διδάσκονται και να είναι σίγουρη ότι οι απόφοιτοι θα είναι εκπαιδευμένοι ακριβώς πάνω σε αυτά τα θέματα που την ενδιαφέρουν. Τέλος, το πανεπιστήμιο ενδυναμώνει την αξία του προγράμματός του, καθώς επικαιροποιεί το περιεχόμενό του σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, και επιπρόσθετα το καθιστά πιο ελκυστικό καθώς μειώνει την αβεβαιότητα της απορρόφησης από την αγορά εργασίας, καθώς αποδεικνύει στην πράξη ότι οι απόφοιτοί του είναι ενδιαφέροντες για τις εταιρίες και μάλιστα τους δίνεται και μία πρώτη ευκαιρία εγγυημένα.
Σε προπτυχιακό επίπεδο, η αντίστοιχες επιλογές είναι είτε συνεχόμενες καλοκαιρινές πρακτικές ασκήσεις με το που ολοκληρώνονται οι παραδόσεις μαθημάτων, είτε με την προσθήκη ενός επιπλέον έτους στο πρόγραμμα σπουδών, κατά τη διάρκεια του οποίου, οι φοιτητές εργάζονται σε συνεργαζόμενες εταιρίες (placement year). Αυτό προσφέρεται κυρίως στα πανεπιστήμια της Μεγάλης Βρετανίας, και αποτελεί δημοφιλέστατη επιλογή, όπως παρατηρούμε και από τους υποψήφιους προπτυχιακών προγραμμάτων για τα πανεπιστήμια με τα οποία συνεργάζεται το γραφείο μας στον εν λόγω εκπαιδευτικό προορισμό.
Επομένως, η ακαδημαϊκή κοινότητα έχει πλήρως αντιληφθεί ότι η σύνδεση με την αγορά εργασίας αποτελεί πρωταρχικό στόχο του έργου που η ίδια επιτελεί. Ευτυχώς, καθώς κανείς δεν θα ήταν ευχαριστημένος με πλήρως καταρτισμένους απόφοιτους οι οποίοι θα μετατρέπονταν σε στρατιές ανέργων. Και ειδικά σε μεταπτυχιακό επίπεδο, αυτή η σύνδεση – με τη μορφή και των προαναφερθεισών πρακτικών, αλλά και με το λεγόμενο “networking”, δηλαδή την ένταξη σε ένα δίκτυο εταιριών και επαγγελματιών – είναι απαραίτητη.
Όταν μάλιστα πρόκειται για μεταπτυχιακά σε πολύ ανταγωνιστικούς τομείς ή σε τομείς εντελώς καινούριους για τον/την υποψήφιο/α, τότε μιλάμε για στοιχείο εκ των ων ουκ άνευ. Και αυτό το τονίζουμε διαρκώς σε όλους τους υποψήφιους για τους οποίους αναλαμβάνουμε την πρόταση προγραμμάτων, αλλά και την προετοιμασία των φακέλων αιτήσεων. Επειδή, η επαγγελματική επιτυχία ενός απόφοιτου αποτελεί απόδειξη για τη σωστή και αρμονική συνεργασία μεταξύ του ίδιου/ της ίδιας, ενός συμβούλου εκπαίδευσης, του πανεπιστημίου, και της αγοράς εργασίας.
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ΜΒΑ
Σύμβουλος Εκπαίδευσης – Director
Admitted! Education Advisors and Agents
Email:Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.