"Θέλω να κάνω κάτι δικό μου αλλά δεν έχω σκεφτεί ακόμη κάτι τόσο έξυπνο". "Ό,τι και να σκεφτώ, κάποιος άλλος το έχει ήδη κάνει". "Πρέπει να βρω την τέλεια ιδέα!" Πόσοι από εμάς δεν έχουν κάνει αυτήν την σκέψη ή έστω ακούσει κάποιο κοντινό τους πρόσωπο να την εκφράζει με παράπονο; Η παραπλανητική αυτή σκέψη γεννιέται συχνά γιατί "πρέπει κάπως να ξεχωρίσουμε από τους άλλους" αλλά έχει εξαρχής λάθος βάση. Ποια είναι αυτή; Ότι πρέπει η ιδέα μας υποχρεωτικά να είναι αυτή η μοναδική, η ρηξικέλευθη, η "τέλεια ιδέα". Όχι, δεν χρειάζεστε την τέλεια ιδέα.
Χρειάζεστε την κατάλληλη ιδέα.
Χρειάζεστε την κατάλληλη ιδέα και σωστή εκτέλεση.
Πολύς κόσμος αυτοευνουχίζεται γιατί θεωρεί ότι η ιδέα που έχει στο μυαλό του δεν είναι αρκετά διαφορετική για να ξεχωρίσει και είτε την πετάει στα σκουπίδια είτε ξεκινάει μια ατέρμονα προσπάθεια εύρεσής της που δεν οδηγεί συνήθως πουθενά. Αυτή η εμμονή λοιπόν με την (κατ)αναγκαστική διαφορετικότητα εμποδίζει πολύ κόσμο από το να εξελίξει περαιτέρω ή αναθεωρήσει πλευρές της ιδέας του και πιθανόν να κάνει δειλά τα πρώτα βήματα για την υλοποίησή της. Αν η ιδέα σας υπάρχει ήδη στην αγορά δε σημαίνει ότι αυτόματα πρέπει να την βάλετε στο αρχείο. Η αγορά αυτή είναι κορεσμένη; Τα υπάρχοντα προϊόντα είναι πραγματικές λύσεις για τις ανάγκες που (υποτίθεται ότι) ικανοποιούν; Αυτό που υπόσχονται ότι κάνουν, το κάνουν καλά; Μπορείτε να βελτιώσετε μια υπάρχουσα υπηρεσία/προϊόν; Υπάρχουν επιμέρους αγορές στόχοι; Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα δεν απαιτούν απαραίτητα ένα νέο προϊόν, βελτιστοποιημένες προτάσεις μπορούν κάλλιστα να δώσουν κάτι που να έχει ανάγκη ο κόσμος. Και η ικανοποίηση μιας ανάγκης είναι το bottom line και όχι η προσφορά μιας (ακόμη) ιδέας. Γιατί η αξία μιας ιδέας από μόνη της -όσο καλή και να είναι - είναι ίση με μηδέν.
Και αυτό μας φέρνει στον δεύτερο λόγο που ο μύθος της τέλειας ιδέας εξακολουθεί να ευημερεί. Έχουμε - λανθασμένα - ταυτίσει την έννοια της ιδέας με όλα όσα περιλαμβάνει ένα πετυχημένο concept. Γιατί, μπορεί στο μυαλό μας αυτό που μας κάνει να αναφωνούμε για το επίτευγμα κάποιου "Wow!" να είναι η ιδέα, αλλά ουσιαστικά είναι η σύλληψη της ιδέας, η εξέλιξή της και η δουλειά για να αποκτήσει υπόσταση, πελατειακή βάση, κέρδη και εν τέλει επιτυχία και αναγνώριση. Αυτό δεν είναι μία ιδέα, είναι ένα σύνολο από ιδέες που η καθεμία θέλει ξεχωριστή αντιμετώπιση και συμβάλλει ατομικά στην επίτευξη ενός γενικότερου σκοπού (αυτού που μας κάνει να λέμε «Wow!»). Και όλες αυτές οι επιμέρους ιδέες απαιτούν το δικό τους σετ από πληροφορίες, ειδικές ικανότητες και διορατική σκέψη για να γίνουν το λιθαράκι για το οικοδόμημα. Η διορατικότητα, η λήψη feedback από την αγορά για τις σωστές βελτιώσεις, η σωστή εκτέλεση για την αντιληπτή προσφορά αξίας στον πελάτη είναι οι κρυφοί πρωταγωνιστές για να διαπεράσει το μήνυμά μας το "θόρυβο" και να βρει ευήκοα ώτα.
Το πως δημιουργούμε αξία, πως τη διανέμουμε και πως δρέπουμε τους καρπούς της - το επιχειρηματικό μοντέλο δηλαδή - θα θέσει τις βάσεις για το πόσο καλή μπορεί να θεωρηθεί η ιδέα αφού αποτελεί την "ραχοκοκκαλιά" στην οποία θα στηριχτεί για την ανάπτυξή της. Η άψογη εκτέλεση είναι ο συνδετικός ιστός που θα εξασφαλίσει την επιτυχία της. Εφόσον καταφέρουμε να προσφέρουμε αξία και μπορέσουμε να έχουμε κέρδος από την προσφορά της τότε μπορούμε να πούμε ότι είχαμε μια πραγματικά καλή ιδέα.
Οι περιπτώσεις όπου "σπουδαίες ιδέες" ήταν ουσιαστικά παραπροϊόντα/υπηρεσίες άλλων ιδεών υπάρχουν πολλές. Και αυτές ήρθαν μετά από πειραματισμό και συνεχή εξέλιξη υπάρχοντων προτάσεων. Μη χάνετε λοιπόν χρόνο άσκοπα κυνηγώντας αυτήν την ιδέα που θα αλλάξει τον ρου της ιστορίας. Μια καλή ιδέα άψογα εκτελεσμένη είναι αυτό που χρειάζεστε και όχι μια τέλεια ιδέα που δε θα έρθει ποτέ από μόνη της.
Δημήτρης Κοντάκης
Co-Founder της Cognitive Space