ΕΡΓΟ «ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ»
Ο τίτλος του έργου δεν είναι τυχαίος. Ο Εθνικός μας ποιητής, ένας από τους πολυγραφότερους Έλληνες λογοτέχνες και πνευματικούς ανθρώπους της χώρας, συμβολίζει όχι μόνον το σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό, αλλά και το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, καθώς και τη δημοσιογραφία. Ο Κωστής Παλαμάς που γεννήθηκε στην Πάτρα το 1859, διετέλεσε γραμματέας στο ΕΚΠΑ από το 1897, από όπου αποχώρησε το 1928. Από την ίδια χρονιά διορισμού του στο ΕΚΠΑ άρχισε να δημοσιεύει τις σημαντικότερες ποιητικές του συλλογές και συνθέσεις, όπως οι «Ίαμβοι και Ανάπαιστοι» (1897), «Ασάλευτη Ζωή» (1904), «Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου» (1907), «Η Φλογέρα του Βασιλιά» (1910). Το 1918 του απονεμήθηκε το Εθνικό Αριστείο Γραμμάτων και Τεχνών, ενώ από το 1926 αποτέλεσε βασικό μέλος της Ακαδημίας των Αθηνών, της οποίας έγινε πρόεδρος το 1930. Ο θάνατος του το Φεβρουάριο του 1943 στην Κατοχική Αθήνα, αποτέλεσε λαϊκό προσκύνημα.
Ο Κωστής Παλαμάς ήταν επίσης δημοσιογράφος κι ήταν υπερήφανος για τη δημοσιογραφική του ιδιότητα. Σε επιστολή του προς την Ένωση Συντακτών, με ημερομηνία 19 Αυγούστου 1935, ανέφερε: «Ποιητή βέβαια με κράτησε να λογίζομαι το κυρίαρχο είδος της εργασίας μου, μα ποτέ δεν ξεχώρισα και ποτέ δεν το διέκρινα από την άλλη μου και από την όλη μου… δημοσιογραφική εργασία… Είμαι δημοσιογράφος και δεν το παρατρέχω, ούτε μπορώ να λησμονήσω το γένος μου… Γνωρίζουμε κι από την ιστορία πως οι δεινότεροι που συμβολίζουν τον πνευματικό κόσμο περάσανε συχνά από τη δημοσιογραφία».
Παράλληλα με την ποίηση και τις άλλες πνευματικές του δραστηριότητες, αφότου ήρθε στην Αθήνα για να σπουδάσει νομικά εργάστηκε ως δημοσιογράφος στο «Ραμπαγάν» του Κλεάνθη Τριανταφύλλου, στο «Μη χάνεσαι» του Γαβριηλίδη, στην «Ακρόπολη», ως συντάκτης του κοινοβουλευτικού ρεπορτάζ, στην «Εφημερίδα» του Κορομηλά, στο «Εμπρός» του Καλαποθάκη, κ.ά.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ «ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ»
Η προβολή, η διάδοση και η αξιοποίηση του ελληνικού πολιτισμού και τουρισμού μπορεί να επιτευχθεί και διαμέσου των εργαλείων που μας προσφέρουν οι σπουδές επικοινωνίας με την ευρύτερή τους έννοια. Για αυτό το λόγο το συνολικό εγχείρημα αποσκοπεί να προσφέρει γνώσεις και δεξιότητες σχετικά με την επικοινωνία και τον ελληνικό πολιτισμό με στόχο την καλύτερη προβολή του στα μέσα ενημέρωσης καθώς και σε εκείνες τις υπηρεσίες και αντίστοιχους φορείς που ασχολούνται με τον πολιτισμό και τον τουρισμό.
Ένας ακόμη στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος κατάρτισης είναι να προσφέρει παράλληλα μια κριτική αντίληψη γύρω από τις πολιτισμικές αναζητήσεις και εκδηλώσεις με τις συνιστώσες των σπουδών επικοινωνίας.
Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα αποσκοπεί στην εκπαίδευση επαγγελματιών από τους κλάδους της δημοσιογραφίας, του πολιτισμού και του τουρισμού, καθώς και όσων ενδιαφέρονται για τα εν λόγω πεδία. Ακόμη, συνδυάζει τη μελέτη και την πρακτική της επικοινωνίας και του πολιτισμού, της δημοσιογραφίας με την ιστορία της τέχνης και της πνευματικής ζωής. Παράλληλα αποσκοπεί οι επωφελούμενοι των σεμιναριακών μαθημάτων κατάρτισης στο να αποκτήσουν δεξιότητες μέσα από τις οποίες θα μπορούν να συνδυάζουν την ικανότητα για αφηρημένη σκέψη με την ανάλυση και τη σύνθεση, την ικανότητα σχεδιασμού επικοινωνιακών δράσεων καθώς και δεξιότητες στη χρήση των τεχνολογιών της επικοινωνίας και της πληροφορίας στο πλαίσιο των προβολής και αξιοποίησης του ελληνικού πολιτισμού και τουρισμού.
Το πρόγραμμα αποτελεί σύμπραξη της Γενικής Γραμματείας Μέσων Ενημέρωσης, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το πρόγραμμα υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο – ΕΚΤ) και από Εθνικούς Πόρους. Τη μεγαλύτερη υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος πραγματοποιεί το ΕΚΠΑ και για το πρόγραμμα χρησιμοποιούνται πρωτίστως το διδακτικό προσωπικό και οι συνεργάτες των Τμημάτων Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ και Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης ως καθ’ ύλην αρμόδια αφού προσφέρουν διεπιστημονικής εμβέλειας προγράμματα σπουδών και καταβάλλουν κάθε αναγκαία προσπάθεια για την πολύπλευρη επιστημονική εκπαίδευση των φοιτητών τους, προάγοντας την κριτική προσέγγιση της επικοινωνιακής πρακτικής με τον πολιτισμό. Τη διαχείριση και υλοποίηση του έργου έχει το Τμήμα Πληροφορικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ»
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα κατάρτισης προσφέρει μέσα από το διεπιστημονικό χαρακτήρα του τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να ακονίζουν τις κρίσιμες και αναλυτικές ικανότητές τους και τους εξοπλίζει με τις θεμελιώδεις και αμετάβλητες, απαιτήσεις του επαγγέλματος της επικοινωνίας. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα διαρθρώνεται με βάση τρείς Θεματικές Ενότητες:
Κάθε μία Θεματική Ενότητα προσφέρει έναν αριθμό ταχύρυθμων σεμιναριακών μαθημάτων που, σε πρώτη φάση, κάποια απευθύνονται σε συγκεκριμένες κατηγορίες επωφελούμενων ομάδων κι άλλα σε όλους τους ενδιαφερόμενους. Οι επωφελούμενοι συμμετέχοντες, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους, επιλέγουν σεμιναριακά μαθήματα που μπορουν να προέρχονται από τις 3 Θεματικές Ενότητες. , τα οποία ανά δυάδα συνιστούν μία διδακτική ενότητα πιστοποίησης.Παρακάτω περιγράφονται οι Θεματικές Ενότητες πάνω στις οποίες διαρθρώνεται το πρόγραμμα κατάρτισης. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η παρακολούθηση των σεμιναριακών μαθημάτων είναι υποχρεωτική για όσους τα επιλέξουν. Τα ταχύρυθμα σεμιναριακά μαθήματα μπορούν να έχουν διαφορετική ημερομηνία εκκίνησης. Οι Θεματικές Ενότητες, όμως, ξεκινούν σχεδόν όλες μαζί τις ίδιες ημερομηνίες.
Η Θεματική Ενότητα Δημοσιογραφία και ΜΜΕ αποσκοπεί στην κατάρτιση των επωφελούμενων ομάδων σε θέματα δημογραφικής πρακτικής και θεωρητικής εμβάθυνσης σχετικά με την πορεία του επικοινωνιακού πεδίου στη σύγχρονη εποχή, όπως και νέα μεθοδολογικά εργαλεία δημοσιογραφικής ανάλυσης που βασίζονται στις κοινωνικές επιστήμες.
Η Θεματική Ενότητα Πολιτισμός και Επικοινωνία αποσκοπεί στην κατάρτιση των επωφελούμενων ομάδων σε θέματα πολιτισμού, τουρισμού και ανθρώπινων σχέσεων. Στην Ενότητα μελετάται σε βάθος η τέχνη της επικοινωνίας (από τη διαπροσωπική επικοινωνία έως τη συναισθηματική ζωή των ομάδων και τις συγκρούσεις), καθώς και η τέχνη ως επικοινωνία (τα σύγχρονα και παλαιότερα καλλιτεχνικά ρεύματα, τα οπτικοακουστικά μέσα και οι παραστατικές τέχνες). Η κατεύθυνση συνδυάζει την βαθιά θεωρητική γνώση σε θέματα ψυχολογίας, ανθρώπινης επικοινωνίας, ιστορίας της τέχνης, θεωρίας και πρακτικής του πολιτισμού με την εξειδικευμένη κατάρτιση στη διαχείριση τόσο των ανθρώπινων πόρων στις ομάδες και τους οργανισμούς όσο και των πολιτιστικών προϊόντων που παράγουν οι άνθρωποι και καλούνται να διατηρήσουν ως κληρονομιά.
Η Θεματική Ενότητα Εφαρμοσμένη Επικοινωνία αποσκοπεί στην κατάρτιση των επωφελούμενων ομάδων στα ζητήματα της διαμόρφωσης της κοινής γνώμης, των επιδράσεων της διαφήμισης, των δημοσίων σχέσεων και του μάρκετινγκ καθώς και στη στρατηγική επικοινωνία, όπως η διεθνής εικόνα της χώρας. Εξίσου σημαντική είναι η κατάρτιση των επωφελούμενων στο ψηφιακό περιβάλλον, αφού στις νέες επικοινωνιακές συνθήκες οι επωφελούμενοι του προγράμματος κατάρτισης θα πρέπει να είναι εξοπλισμένοι με γνώσεις της χρήσης των ψηφιακών μέσων ως εργαλείων προβολής και προώθησης μηνυμάτων.
Τα σεμιναριακά μαθήματα, με βάση τις τρεις γενικές ενότητες, επιμερίζονται σε Διδακτικές Ενότητες Πιστοποίησης (modules) έτσι ώστε να εξυπηρετουν καλύτερα τις ανάγκες των ωφελούμενων καθώς και να ανταποκρίνονται στον ταχύρυθμο χαρακτήρα της δια βίου μάθησης. Έτσι έχουμε συγκροτήσει έναν κατάλογο που αποτελείται από 50 Διδακτικές Ενότητες Πιστοποίησης οι οποίες προσφέρονται από το ΕΚΠΑ και το ΑΠΘ. Οι Διδακτικές Ενότητες Πιστοποίησης προσφέρονται σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Χανιά. Σε κάθε μία από αυτές τις πόλεις ο αριθμός και η προσφορά τους μπορεί να διαφοροποιηθεί , όλες όμως προέρχονται από τον κοινό γενικό κατάλογο.
Επίσης, σε κάποιες Διδακτικές Ενότητες μπορεί να υπάρχουν διαφοροποιήσεις ως προς το περιεχόμενο των σεμιναριακών μαθημάτων ή ακόμη και τον τίτλο του ενός από τα δύο σεμιναριακά μαθήματα που συνιστά μία Διδακτική Ενότητα, αφού προσφέρονται από δύο διαφορετικά ιδρύματα με διαφορετικό στελεχιακό ακαδημαϊκό προσωπικό. Έχει, πάντως, καταβληθεί προσπάθεια να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.
Σε κάθε περίπτωση ο γενικός κατάλογος των Διδακτικών Ενοτήτων είναι κοινός. Κάθε ίδρυμα βεβαίως έχει τη διακριτική δυνατότητα να προσφέρει ανά περίοδο ορισμένο αριθμό Διδακτικών Ενοτήτων, αν κι αυτό θα συνδέεται και με τη ζήτηση από τους ενδιαφερόμενους. Και στην περίπτωση των Χανίων και της Πάτρας ισχύει η ίδια φιλοσοφία του προγράμματος. Ανάλογα με τις δυνατότητες και τη ζήτηση για σεμιναριακά μαθήματα θα προσφερθούν Διδακτικές Ενότητες Πιστοποίησης που, σε κάθε περίπτωση, θα προέρχονται από το γενικό κατάλογο.
Οι ωφελούμενοι μπορούν να επιλέξουν Διδακτικές Ενότητες Πιστοποίησης ανάλογα με τα ενδιαφέροντα τους.
Η κάθε Διδακτική Ενότητα Πιστοποίησης που επιλέγει ο ωφελούμενος έχει συγκεκριμένα σεμιναριακά μαθήματα. Έτσι, με την ολοκλήρωσή της, ο ωφελούμενος έχει μελετήσει τον απαιτούμενο κύκλο σεμιναριακών μαθημάτων της συγκεκριμένης ενότητας, που είναι υποχρεωτικά και πιστοποιούν την εκπαίδευσή του.
Δεν απαγορεύεται στον ωφελούμενο να εκπαιδευτεί και σε άλλες Διδακτικές Ενότητες Πιστοποίησης με τους αντίστοιχους τίτλους.
Σε περίπτωση που κάποια σεμιναριακά μαθήματα συμπίπτουν, ο ωφελούμενος ενημερώνει τους διδάσκοντες και απαλλάσσεται από τα συγκεκριμένα σεμιναριακά μαθήματα.
Προτείνεται αυτός ο τρόπος επιλογής έτσι ώστε να δίνεται κίνητρο στους ωφελούμενους να επωφεληθούν όχι μόνον σύμφωνα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα τους, αλλά και να πιστοποιηθούν με συγκεκριμένη εξειδίκευση/κατάρτιση.
Σε αυτό προβλέπεται να είναι σημαντικός ο ρόλος των επιβλεπόντων του προγράμματος ώστε να καθοδηγούν τους ωφελούμενους για την όσο το δυνατό καλύτερη κατάρτισή τους.
Ανάλογα με το περιεχόμενο του σεμιναριακού μαθήματος και τους στόχους του προγράμματος κατάρτισης, τα ταχύρυθμα μαθήματα έχουν διάρκεια από 15 έως και 24 ώρες, ανάλογα με την ομάδα στόχου ή τον εργαστηριακό του χαρακτήρα, καθώς και τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Επιδίωξη είναι τα σεμιναριακά αυτά μαθήματα, λόγου του χαρακτήρα τους, να ολοκληρώνονται ή σε 4 μέρες ή σε 5 εβδομάδες ανάλογα με τη συχνότητά τους και τη διαθεσιμότητα των χώρων διδασκαλίας. Στη δομή και το περιεχόμενο εκπαιδευτικού προγράμματος έχουν ληφθεί υπόψη τα εξής:
(α) οι τρέχουσες εξελίξεις στα συναφή επιστημονικά πεδία, οι οποίες οδηγούν σε διεπιστημονικού τύπου προσεγγίσεις των φαινομένων του πολιτισμού, της επικοινωνίας και των νέων τεχνολογιών στο σύγχρονο επικοινωνιακό περιβάλλον,
(β) η συνάφεια του προγράμματος με τις εξελίξεις και τις ανάγκες στην αγορά εργασίας στο πεδίο των ΜΜΕ, πολιτιστικής διαχείρισης και τουριστικής προβολής και αξιοποίησης,
(γ) η εκδήλωση ενδιαφέροντος από επαγγελματίες στο χώρο των ΜΜΕ, απόφοιτους συναφών σχολών αι εργαζομένους κι ασχολούμενους με τους κλάδους του πολιτισμού και του τουρισμού νέους επιστήμονες για να αποκτήσουν νέες δεξιότητες σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις στον τομέα της Επικοινωνίας και του Πολιτισμού.
(δ) η γενικότερη επίδραση του προγράμματος στην ελληνική κοινωνία μέσα από τη διάχυση των μέχρι σήμερα αποτελεσμάτων του.
Δελτίο Τύπου για τον 5ο Κύκλο Μαθημάτων.
Αιτήσεις έως 28 οκτωβρίου 2015.
Ιστοσελίδα: http://kostispalamas.uoa.gr/