ekpaideysiΑρχιτεκτονική. Εσωτερική Διακόσμηση. Γραφιστική. Web Design. Αν απασχολείσαι αυτή τη στιγμή στο χώρο του design, αν σπουδάζεις ή είσαι στο στίβο της αναζήτησης εργασίας σε σχετικό αντικείμενο, τότε είναι κοινό μυστικό πως στην επαγγελματική σου καθημερινότητα θα χρειαστεί να αντιμετωπίσεις ένα κοινό στοιχείο-πρόκληση: το project. Και μαζί του, όρους όπως η σύνθεση, η οπτική επικοινωνία, το deadline, η συνεργασία, η ανάπτυξη δημιουργικότητας κάτω από πίεση χρόνου.

Γυρνώντας πίσω στο χρόνο, όταν ήσουν μαθητής και μαθήτρια πίστευες περισσότερο στην αστείρευτη δυναμική του ταλέντου και βασιζόσουν στην εξέλιξη των σχεδιαστικών σου ικανοτήτων για την επιβίωση και την ανέλιξή σου στον κλάδο. Με την εισαγωγή στη σχολή ή με την πρώτη σου εργασιακή εμπειρία, «έμαθες». Έμαθες πως εδώ για να επιλεχθείς, να διακριθείς και να επιτυχείς, το ταλέντο δεν είναι αρκετό. Πρέπει να ξεδιπλώσεις δεξιότητες όπως η σωστή διαχείριση χρόνου και η αποτελεσματική επικοινωνία με πελάτες και εργοδότες.

Στα μάτια των μαθητών, που ονειρεύονται να εργαστούν και να συνθέσουν στο χώρο του design, η σχεδιαστική ικανότητα, η καλλιτεχνική ευαισθησία και η δημιουργική φαντασία είναι «τα απαραίτητα προσόντα για τον αρχιτέκτονα μηχανικό». Αγνοώντας πως επίσης βασικό και ουσιώδες είναι, να λαμβάνει πάντα υπόψη του τις απαιτήσεις των πελατών του και να επικοινωνεί αποτελεσματικά ή να δείχνει ευαισθησία σε θέματα που αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος. Αντίστοιχα, η επαγγελματική καθημερινότητα ενός γραφίστα ή ενός webdesigner έχει τη δημιουργική διάθεση και τη φαντασία ως κύρια συστατικά! Που όμως χωρίς τη μεθοδικότητα, την υπομονή και την ευχέρεια στη χρήση του Η/Υ, δεν μπορούν να οδηγήσουν σε ικανοποιητικό εικαστικό αποτέλεσμα. Εκ των υστέρων, επαγγελματίες του χώρου αντιλαμβάνονται πως βασικές γνώσεις στις επιστήμες της ψυχολογίας, της κοινωνιολογίας και του μάρκετινγκ μπορούν να διευκολύνουν ευεργετικά την καθημερινότητά τους.

Καλύπτοντας το παραπάνω πληροφοριακό κενό, στο πλαίσιο των ολοκληρωμένων προγραμμάτων Επαγγελματικού Προσανατολισμού της, η Επιστημονική Ομάδα της Career In Progress αποφάσισε να προσεγγίσει τις Πανελλήνιες Εξετάσεις για πρώτη φορά ως ένα απαιτητικό project, όπου ο μαθητής έπρεπε να συνεργαστεί με τους συμβούλους της Career In Progress, καθηγητές σχεδίου αλλά Ακαδημαϊκούς από το χώρο της Γραφίστικης και της Αρχιτεκτονικής αλλά & γονείς, για να φέρει εις πέρας το μεγαλύτερο μέχρι στιγμής project της καριέρας του: τις Πανελλήνιες Εξετάσεις!

Στόχος μας ήταν να καλέσουμε τους μαθητές να γίνουν, για λίγο, επαγγελματίες. Να μην παρέχουμε στείρες πληροφορίες αλλά να δώσουμε ένα γερό “tasting" της επαγγελματικής καθημερινότητας ενός designer. Το αποτέλεσμα δεν ήταν απλά η τόνωση των εκπαιδευτικών κινήτρων της προσπάθειας για την εισαγωγή στη σχολή της προτίμησής τους, αφού γοητεύτηκαν από τις διαδικασίες και την επαγγελματική κουλτούρα του χώρου, αλλά και η γνώση της φιλοσοφίας του χειρισμού της μετέπειτα ακαδημαϊκής τους πορείας, ώστε να γίνουν ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας.

Η συμμετοχή στην ομάδα του project «έμαθε» σε όλους μας νέα πράγματα. Εμείς, συνειδητοποιήσαμε εκ νέου πόσο γοητευτικό είναι να εμπνέεις, να καταρρίπτεις τα παγιωμένα και να δίνεις νέες κατευθύνσεις, να μαθαίνεις το κοινό σου να κρίνει τα πάντα, ακόμα και εσένα, την ίδια στιγμή.

Ο επαγγελματικός προσανατολισμός και η παροχή πληροφόρησης για σχολές και επαγγέλματα, θα είναι πάντα αναγκαίος στην εκπαιδευτική ζωή του ατόμου, αλλά για να το κάνει κάποιος σωστά σήμερα, πρέπει να αποτινάξει από πάνω του τον στεγνό ρόλο του educator και απενεχοποιημένα να ανακηρύξει τον εαυτό του "co-learner". Η συμμετοχή μας στο project των Πανελληνίων των μαθητών που θα εξεταστούν και στο σχέδιο, μας έκανε να συνειδητοποιήσουμε το πιο προφανές στο χώρο της σύνθεσης και των designers: εδώ για να είσαι καλός επαγγελματίας δε χρειάζεται να είσαι ενήλικας!

Βάσια Γιαννακοπούλου
Σύμβουλος Εκπαίδευσης, Επιστημονική Συνεργάτης της Career In Progress

Μοιραστείτε το

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn